My number one

Är det bara jag som tänkt på att länder väljer artister och låtar till Eurovision Song Contest extremt tidigt? Nederländerna ex. valde sin artist redan den 17 Oktober 2012! Dock så tycker jag det här är bra, då kommer alla artister/låtar med jämna mellanrum, vilket ger en tid till att lyssna på låtarna och lsäa om artistierna (kanske inte så många som gör ehe...). I alla fall, så tänkte jag ta upp de som redan valt både låt och artist. Här kommer de! 
 
 
 
 
Vitryssland är det land som valde artist och låt först av alla. Låten heter "Rythm of love" och är enligt mig en helt okej låt! Jag tror inte den kommer vara bland de bästa, men visst så är den svänging och jag tror att den kan komma till final! Den sätter sig väldigt lätt på hjärnan tycker jag också, det är en låt folk kommer komma ihåg tror jag. 
 
 
 
Efter Vitryssland valde Schweiz sin låt. Denna låt heter "You and me" och är enligt mig den bästa av de som kommit ut hittills! Det är något med den som gör så att jag vill lyssna på den om och om igen, något som gör att den fastnar lätt. En liten rolig grej med det här bandet är att de slår åldersrekord i Eurovision Song Contest! Mannen som spelar basfiol är nämligen 94 år gammal, med andra ord så slår han gummorna som sjung för Ryssland förra året! En annan, inte lika rolig grej dock, är att EBU vill att de ska byta bandnamn (de heter heilsarmee nu) och att de ska byta kläder... Förstår hur de tänker med bandnamnet, men tycker kläderna är en del av framträdandet så skulle bara vara synd om de va tvugna att byta... 
 
 
 
Nästa land är Belgien. Låten heter "love kills" och... Helt ärligt trodde jag den skulle vara bättre än den är. Jag trodde Roberto skulle hålla måttet, och att låten skulle göra det men... Varken eller gör det. Det är något mer Robertos röst som jag inte gillar, och låten i sig är rätt... Platt. Visst sätter sig en del av den lätt på hjärnan, men... Nä, jag tror inte Belgien kommer ta sig till final i år. 
 
 
 
Nu kommer vi till Lithauen, vars låt heter "something"! Denna låt kommer nog vara den värsta i hela tävlingen i år tror jag. Jag... Jag förstår den inte helt enkelt. Redan i början så floppar låten, med meningen "I need to tell you something" och att det sen inte kommer en enda höjning i låten... Det går seriöst inte att förklara mer varför jag ogillar den här låten... Lyssna själva och se! 
 
 
 
Nästa land då, Albanien! Brukar faktiskt vara en av mina favortier i tävlingen, men... I år vet jag inte om jag kan säga det. Låten heter "Identitet" och helt ärligt har jag nog inte lyssnat tillräckligt på låten för att säga vad jag tycker om den. Just nu kan jag bara säga att den i alla fall går att lyssna på och att den är helt okej för tillfället!
 
 
 
Nu kommer vi till den låt som ligger i topp med Schweiz (enligt mig hittils)! Låten heter "Gravity" och det är alltså Ukrainas bidrag. Personligen tycker jag den här låten är sjukt bra! Har inte koncentrerat mig på texten så mycket, men jag älskar hennes röst och att låten har så mycket energi! Den går upp och ner, som en låt ska göra, och den känns vacker på något sätt. Bakgrundssångarna gör bara allt bättre också, utan de skulle låten inte vara lika bra! 
 
 
Vad tycker ni om de här bidragen? Håller ni med mig om att Ukrainas och Schweiz låtar är bäst hittills eller tycker ni helt annorlunda? 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0